REZİLYANS'A BAŞLA

Acılardan Büyüyerek ve Güçlenerek Ayağa Kalkmak - 2

Acılardan Büyüyerek ve Güçlenerek Ayağa Kalkmak - 2
Acılardan Büyüyerek ve Güçlenerek Ayağa Kalkmak - 2

Bir önceki yazımda büyük acılardan ve sıkıntılardan öğrenerek, büyüyerek ve güçlenerek çıkmak rezilyans ile mümkün demiştim ve önerilerime başlamıştım ve üç önemli öneri yapmıştım.

Şimdi gelin bu durumlarda neler yapabileceklerimize devam edelim.

Büyük Sıkıntılarla Başa Çıkmak İçin Rezilyans Öneriler

  • Çevre Desteği: Zor zamanlarda bazen yalnız kalmak isteyebilirsiniz. Bu size iyi gelebilir. Böyle zamanlarda herkesin ihtiyacı çok farklı. Ancak unutmayın ki, bazen çevre desteği de size iyi gelecektir. Yani dostlarınız ve akrabalarınızla birlikte olmak, onlarla vakit geçirmek, zor zamanlarda yaslanabileceğiniz birilerinin çevrenizde olduğunu bilmek bile böyle dönemlerde iyi gelir.

Corona virus nedeniyle sosyal mesafe koyduğumuz bu günlerde sanırım bu desteğin aslında ne kadar önemli olduğunu hepimiz daha çok anladık. Mesela ben bu günlerde ne yapıyorum derseniz,  sevdiğim dostlarım, uzaktaki ağabeyim ve ailesi ile görüntülü konuşmalar yapıyorum. Her ne kadar yanyana olmak gibi olmasa da hala karşımda onları görmek, zor zamanlarda bile yaşadığımız küçük komik anları onlarla paylaşmak çok iyi geliyor.

  • Kayıp Veya Sıkıntı Hakkında Konuşun: Eğer zor bir dönemden geçiyorsanız çevrenizdeki insanlar, dostlarınız bu sıkıntı hakkında konuşmaktan çekinebilir. Çevreniz geniş bile olsa onlarla konuşmak her zaman kolay olmayabilir. İşinizi kaybetmiş olabilirsiniz, bir yakınınız hasta olabilir ya da bir kayıp yaşamışsınızdır. İnsanlar bu tür şeyleri size sorarak sıkıntınızı, acınızı size hatırlatmaktan çekinebilirler. Bunu konuşmak istemeyebileceğinizi düşünebilirler. Bazen gerçekten de konuşmak istemeyebilirsiniz.

Ancak bazen de ortada kocaman bir sorun varken çevrenizdekilerin hiçbir şey yokmuş gibi davranmasına içerleyebilirsiniz. Kendinizi gittikçe daha fazla yalnız ve tecrit edilmiş hissedebilirsiniz. Eğer durum böyle ise lütfen konuşmak isteyeceğiniz kişilerden bunu talep edin. “Bunu seninle konuşmak bana iyi gelecek.” ya da “Sadece anlatmak istiyorum, şu anda yoruma değil, sadece dinlemene ihtiyacım var.” diyebilirsiniz. Sıkıntılarınızı zihninizde çevirmek yerine paylaşmak iyi gelecektir. Bunu talep etmekten çekinmeyin.

 

  • Bu Sonsuza Kadar Sürmeyecek: Sıkıntılı durumlar başımıza geldiği zaman bazen bu hiç bitmeyecek gibi gelir. Özellikle de durum ile ilgili belirsizlik varsa bu sıkıntı sonsuza kadar sürecek gibi gelebilir. Mesela tam da şu günlerdeki Covid-19 virüs salgınının ne zaman biteceğini bilmediğimiz gibi.

Oysaki bu bir süreç. Herşey değiştiği gibi zor durumunuz her ne ise değişecek. Rezilyans bu tür durumlara kısa dönem olarak bakın der. Durum değişmese bile her zaman bu kadar kötü hissetmeyeceksiniz. Her hikayenin mutlu bir sonu yok. Ama ışık var, gülümseme ve tekrar ayağa kalkmak var. Lütfen bunun da bir dönem olduğunu ve geçeceğini hep aklınızda tutun.

  • Kendine Güven Ve Kendine Şefkat: Yaşamınızın bir alanında zorluklarla karşı karşıya kalınca, bu diğer tüm alanlara olan güveninizi etkileyebilir. Mesela işinizde ya da kariyerinizde sıkıntı yaşıyorsanız, kendinizi aynı zamanda kötü bir anne/baba/eş gibi hissedebilirsiniz ya da hiçbir şeyi beceremeyen bir insan gibi. Oysa ki bu muhtemelen doğru değildir. İşinizde başarısız hissettiğiniz için belki mutsuz ve kendinize güvensiz olabilirsiniz.  Bu durumda kendinizi sürekli dövmeye başlayabilirsiniz. Buna biraz mola verip, şimdiye kadar hayatta neleri iyi yaptığınızı bir yere yazabilirsiniz. Yaptığınız iyi şeyleri tekrar gördüğünüz zaman kendinize olan güveniniz açısından olumlu bir adım atmış olursunuz.

Kendine şefkat göstermek ise belki de en önemlisi. Bunu lütfen kendine acıma ile karıştırmayın. Kendine şefkat göstermeyi, böyle zor bir durumda bir arkadaşınıza göstereceğiniz aynı nezaket ve anlayışla kendinize yaklaşmak olarak görebilirsiniz.


  • Şükran Ritüelleri: Zor ve sıkıntılı zamanlarda en olumsuza odaklanmaktan, iyi yaptığımız şeyleri düşünemeyiz bile. Beyin zaten olumsuzu düşünmeye eğilimlidir. O yüzden gece yattığımız zaman genelde uyumadan önce aklımıza o gün yaptığımız iyi şeyler değil de, başımıza gelen kötü şeyler, iyi yapamadığımız, altından kalkamadığımız olaylar gelir. Rezilyansın bu durum için önerdiği çok güzel bir araç var. Minnet ya da şükran ritüelleri. Uygulaması çok basit, sonuçları ise çok büyük. Hayatınızda iyi olan, iyi yaptığınız üç şeyi her günün sonunda bulun ve bunlar için minnet duyun. Bunlar çok büyük şeyler olmak zorunda değil. Sizin için benden birkaç örnek;

“Bugün bir dostumla çok keyifli bir sohbet yaptım ve bu bana çok iyi geldi.”

“Bugün iş aramakla ilgili listemdeki bir işi bitirdim.”

“Bugün kendi kendimle kalacağım yarım saati kendime hediye edip, kulağımda sevdiğim müzikle güzel bir yürüyüş yaptım.”

Eminim siz kendinize çok daha güzel örnekler bulabilirsiniz.

Bir önceki yazımla birlikte büyük acılardan ve sıkıntılardan ayağa kalkmak için size toplam sekiz önerim oldu. Eğer büyük ya da küçük sıkıntılı dönemlerden geçiyorsanız, lütfen bu sekiz öneriden kendinize uygun olan birkaç tanesini seçmenizi ve uygulamaya koymanızı rica ediyorum.  Bunlarla ilgili bir sorunuz olursa bana e-posta yollamanız ya da iletişim formunu doldurmanız yeterli.

Rezilyant kalın,

Çiğdem Görener

 

https://www.instagram.com/rezilyans.turkiye/

https://www.facebook.com/rezilyans.turkiye

https://www.linkedin.com/company/38166526